Η ΓΛΩΣΣΑ, Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΚΑΙ Ο ΔΕΚΑΠΕΝΤΑΣΥΛΛΑΒΟΣ
του Δημήτρη Αλεξανδράκη
Μεγάλο ζήτημα για να εξετασθεί εντός ενός απλού κειμένου. Υπάρχουν εξ άλλου, πολλοί ειδικοί οι οποίοι μπορούν να αναπτύξουν απόψεις για την γλώσσα. Η ταπεινότητά μου θα επικεντρωθεί στην σχέση της μουσικής με την γλώσσα και το μέτρο.
Κατά την ενασχόλησή μου με την μουσική διαπίστωσα πως υπάρχει μια απόλυτη σχέση μεταξύ Ελληνικής γλώσσας, μουσικής και μέτρου. Θεωρώ τον δεκαπεντα-σύλλαβο παράγωγο του επτάφθογγου μουσικού συστήματος, από την αρχαιότητα έως σήμερα. Κάθε δεκαπεντασύλλαβος ταυτίζεται με ένα διαδοχικό πέρασμα από την βάση στην κορυφή και επιστροφή στη βάση της κάθε επτάφθογγης κλίμακας ή δρόμου, ή μακάμ ή τρόπου όπως τις ονόμαζαν οι αρχαίοι Έλληνες.
Στον πίνακα φαίνεται ακριβώς η σχέση Αρχαιοελληνικής μουσικής - Βυζαντινής και Ελληνοευρωπαϊκής παρά τις απώλειες που υπέστη.
*150.- Πόσο λείπει, στοχασθεῖτε, πόσο ἀκόμη νὰ παρθεῖ.
πάντα ἡ νίκη, ἂν ἑνωθεῖτε, πάντα ἐσᾶς θ' ἀκολουθεῖ.
Δ. Σολωμού
Θα παραθέσω επίσης μια παλαιότερη ανάρτησή μου στο διαδίκτυο, για την ηχητική σημασία του πολυτονικού, κατά την εκφώνηση πολυτονικών κειμένων.
Οἱ γνωρίζοντες περισσότερα ἀς μέ διορθώσουν.
Κατ' ἀπόλυτον ἔννοια, χάνουμε τοὺς καθηγητάς, χάνουμε τοὺς δημοδιδασκάλους γιατί... {μᾶς ἐπέβαλαν(;) ἤ δέν μᾶς ἄρεσε(;)} χάσαμε τήν ἀρχαΐζουσα, τήν καθαρεύουσα , τήν ἁπλή καθαρεύουσα (http://www.polytoniko.org/giannaras.php)...
Χάσαμε τὶς ὀξείες, ἡ φωνή ἀνεβαίνει τουλάχιστον ἕνα (ἡμιτόνιο γιὰ τοὺς Εὐρω- μουσικο-μαθείς, μόριο γιὰ τοὺς Ἑλληνικο-μουσικο-μαθείς). Καμιά σχέση μὲ τὸ δυνατά. Ἡ ἔνταση δημιουργεῖται γιὰ νὰ ὀξύνουμε τὴ συλλαβή.
Ὁμοίως χάσαμε καί τὶς βαρείες, ἀντίστροφο φαινόμενο τῆς ὀξείας.
Χάσαμε τὶς περισπωμένες (ὀξυβάρεια) ἡ φωνή -στὸ καλῶς ἐπί παραδείγματι- ἀναβαίνει καὶ κατεβαίνει στό ῶς=ό ὸς. (http://www.antinews.gr/2012/08/12/174655/)
Χάσαμε καί τὰ ἀπαρέμφατα, τὸ πιστεύειν, τὸ τιμᾶν, τὸ ἀγαπᾶν ... τό ἐρωτεύεσθαι................... Φτώχεια δηλαδή....
Επειδή πολλοί ταυτίζουν την φιλομάθεια όσον αφορά στην γλώσσα μας με την συντήρηση αναγκάστηκα να το φαιδρύνω στην ανάρτηση που είχα κάνει, συνεχίζοντας...
Σημείωσις: Εἰς τήν ἀρχαίαν Ἑλλάδαν, οἱ δημοκρατικοί ὁμιλούσαν "τή δημοτικιά γλώσσα", οἱ δὲ ὀπαδοί τῶν τυρανικῶν καθεστώτων τήν 'Παπαδοπουλικήν". Αἱ νοικοκυραί τῆς πρώτης περιπτώσεως ἔκαμαν στρογγυλά ψωμιά, αἱ δὲ ἄλλαι τετράγωνα. Πληροφορίες ἀπό "ἔγκυρες και φιλοσοφημένες πηγές"......
πάντα ἡ νίκη, ἂν ἑνωθεῖτε, πάντα ἐσᾶς θ' ἀκολουθεῖ.
Δ. Σολωμού
Θα παραθέσω επίσης μια παλαιότερη ανάρτησή μου στο διαδίκτυο, για την ηχητική σημασία του πολυτονικού, κατά την εκφώνηση πολυτονικών κειμένων.
Οἱ γνωρίζοντες περισσότερα ἀς μέ διορθώσουν.
Κατ' ἀπόλυτον ἔννοια, χάνουμε τοὺς καθηγητάς, χάνουμε τοὺς δημοδιδασκάλους γιατί... {μᾶς ἐπέβαλαν(;) ἤ δέν μᾶς ἄρεσε(;)} χάσαμε τήν ἀρχαΐζουσα, τήν καθαρεύουσα , τήν ἁπλή καθαρεύουσα (http://www.polytoniko.org/giannaras.php)...
Χάσαμε τὶς ὀξείες, ἡ φωνή ἀνεβαίνει τουλάχιστον ἕνα (ἡμιτόνιο γιὰ τοὺς Εὐρω- μουσικο-μαθείς, μόριο γιὰ τοὺς Ἑλληνικο-μουσικο-μαθείς). Καμιά σχέση μὲ τὸ δυνατά. Ἡ ἔνταση δημιουργεῖται γιὰ νὰ ὀξύνουμε τὴ συλλαβή.
Ὁμοίως χάσαμε καί τὶς βαρείες, ἀντίστροφο φαινόμενο τῆς ὀξείας.
Χάσαμε τὶς περισπωμένες (ὀξυβάρεια) ἡ φωνή -στὸ καλῶς ἐπί παραδείγματι- ἀναβαίνει καὶ κατεβαίνει στό ῶς=ό ὸς. (http://www.antinews.gr/2012/08/12/174655/)
Χάσαμε καί τὰ ἀπαρέμφατα, τὸ πιστεύειν, τὸ τιμᾶν, τὸ ἀγαπᾶν ... τό ἐρωτεύεσθαι................... Φτώχεια δηλαδή....
ΤΟ ΝΟΥ ΣΑΣ ΜΗ ΧΑΣΟΥΜΕ ΚΑΙ ΤΟΝ ΔΕΚΑΠΕΝΤΑΣΥΛΛΑΒΟ.
ΤΗΝ ΑΠΟΛΥΤΗ ΣΧΕΣΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΚΑΙ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΚΛΙΜΑΚΑΣ (ΑΝΟΔΟΣ ΚΑΙ ΚΑΘΟΔΟΣ)
ΤΗΝ ΑΠΟΛΥΤΟΝ ΑΠΟΔΕΙΞΙΝ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΟΤΗΤΟΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΗΣ.
Επειδή πολλοί ταυτίζουν την φιλομάθεια όσον αφορά στην γλώσσα μας με την συντήρηση αναγκάστηκα να το φαιδρύνω στην ανάρτηση που είχα κάνει, συνεχίζοντας...
Σημείωσις: Εἰς τήν ἀρχαίαν Ἑλλάδαν, οἱ δημοκρατικοί ὁμιλούσαν "τή δημοτικιά γλώσσα", οἱ δὲ ὀπαδοί τῶν τυρανικῶν καθεστώτων τήν 'Παπαδοπουλικήν". Αἱ νοικοκυραί τῆς πρώτης περιπτώσεως ἔκαμαν στρογγυλά ψωμιά, αἱ δὲ ἄλλαι τετράγωνα. Πληροφορίες ἀπό "ἔγκυρες και φιλοσοφημένες πηγές"......
και για να σοβαρευτούμε
επίσης να συμπληρώσω πως ποτέ δεν είπε πως δεν χρειάζεται να γνωρίζουμε μόνο την απλή γλώσσα των χωρικών. Αντιθέτως η συμβουλή της ήταν "να μάθετε γράμματα".
Δείτε το απόσπασμα από την βουλή, κάτωθεν, ενισχυτικό των ανωτέρω αλλά και αποτρεπτικό στο να σκέφτεται κάποιος, πως ολοκλήρωσε τις σπουδές του.
Ενικός αριθμός
τό σκῶρ
τοῦ σκατός
τῷ σκατί
τό σκῶρ
(ὦ) σκῶρ
Πληθυντικός αριθμός
τά σκατά
τῶν σκατῶν
τοῖς σκασί / σκασίν
τά σκατά
(ὦ) σκατά
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου