ΑΝΕΜΟΓΕΝΗΤΡΙΕΣ. Όταν μελετούν... αμελέτητα!!!

Του Δημήτρη Αθ. Αλεξανδράκη 

Καρδίτσα: Αυτός είναι ο δρόμος που έγινε 10  κομμάτια

https://www.newsit.gr/(εδώ)


ΟΙ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΕΣ

Η τραγωδία της Δυτικής Θεσσαλίας που ξεκίνησε από την 18η  Σεπτεμβρίου 2020 με νεκρούς ανθρώπους, νεκρά ζώα και τεράστιες καταστροφές χρήζει τουλάχιστον την προσοχή μας.

Μετράμε συνέχεια τραγωδίες στην Ελλάδα:

1.   102 νεκρούς στη φονική πυρκαγιά στο Μάτι  (εδώ)

2.   24 νεκρούς στην Μάνδρα Αττικής (εδώ)

3.   7 νεκρούς και 1 αγνοούμενος από την φονική πλημμύρα στην Εύβοια (εδώ)

4.   4 νεκρούς στην ευρύτερη περιοχή της Καρδίτσας  (εδώ)

Σε όλη την Ελλάδα, πόσοι άραγε δεν έχουν υπολογιστεί στο μέτρημα;

Συνεχίζοντας λοιπόν θα περιοριστώ στο σκεπτικό μου. Ενδεικτικά μόνο, θα αναφέρω γιατί έχει σημασία, τις αρχικές εικόνες, όπου «στον Πρόδρομο Καρδίτσας όλη η περιοχή έχει μετατραπεί σε μια απέραντη λίμνη, τα σπίτια έχουν βυθιστεί.» (εδώ) Επίσης την ανακοίνωση της Πυροσβεστικής σύμφωνα με την οποία στη «… Θεσσαλία (Μαγνησία, Φάρσαλα, Καρδίτσα, Μουζάκι, Ρούσσο, Τρίκαλα, Λάρισα και Σοφάδες) οι Πυροσβεστικές Υπηρεσίες έχουν δεχθεί 815 κλήσεις και μέχρι τώρα έχουν πραγματοποιηθεί 727 διασώσεις, 327 αντλήσεις και 40 κοπές δέντρων» (εδώ).

Στον απολογισμό δεν πρέπει να παραλείψουμε ότι «Στα χωριά του κάμπου αναδύεται ως υγειονομική απειλή ο μεγάλος αριθμός ζώων που πνίγηκαν και παραμένουν άταφα. Το νερό έχει παρασύρει τα κουφάρια χιλιόμετρα μακριά, πολλά νεκρά ζώα έχουν καλυφθεί από φερτά υλικά και δεν είναι ορατά.» (εδώ) Μπορεί κάποιοι να πουν πως δεν υπάρχουν μεγάλες καταστροφές και πως αυτά είναι σενάρια των καταστροφολόγων, κάτι αντίστοιχο με τους συνωμοσιολόγους. Τα στοιχεία όμως άλλα λένε!

ΟΙ ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ

Χωρίς μετεωρολογικούς σταθμούς δεν μπορούμε να έχουμε εικόνα για τα ημερήσια ύψη βροχής σε όλα τα Άγραφα. Οι μετρήσεις των δύο πλησιέστερων σταθμών στο Μουζάκι και στην Καρδίτσα, (εδώ) & (εδώ) δεν μπορούν να μας δώσουν το άθροισμα του όγκου της βροχής που έπεσε. Συνεπώς δεν πρέπει να σταθούμε στο σύνολο των μεγίστων ημερησίων υψών βροχής των δύο σταθμών. Από μόνες τους, αυτές οι μετρήσεις των βροχοπτώσεων, δεν μπορούν να μας δώσουν απαντήσεις για τα αίτια της τραγωδίας στην ευρύτερη περιοχή της Δυτικής Θεσσαλίας.



Εικόνα 1 Χάρτης μετεωρολογικών σταθμών Ελλάδος.

ΜΕΡΙΚΑ ΑΙΤΙΑ

Συνεχίζοντας το άρθρο της 19/9/20 (εδώ), αναφέρει: «Ο καθηγητής Διαχείρισης Φυσικών Καταστροφών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών Ευθύμης Λέκκας, μίλησε για πέντε παράγοντες που συνέβαλαν στην καταστροφή:

- οι δύο κλάδοι βαρομετρικών χαμηλών από τα ΝΔ και από τα ΒΑ έχοντας διαφορά θερμοκρασίας συγκρούστηκαν πάνω από τη ΝΔ Θεσσαλία, με αποτέλεσμα τις έντονες βροχοπτώσεις μεγάλης ραγδαιότητας στις νότιες πεδινές περιοχές του θεσσαλικού κάμπου και τις ημιορεινές περιοχές της Πίνδου.

- οι έντονες μορφολογικές κλίσεις των υδρολογικών λεκανών του Πορταϊκού, Πάμεσου και Σοδαφίτικου ποταμού (δική μου σημείωση. Πιθανώς λάθος της εφημερίδος. Είναι ο Ονόχωνος ποταμός ή αλλιώς Σοφαδίτης ο οποίος είναι παραπόταμος του  Ενιπέα ποταμού)  συνέβαλαν στις μεγάλες ταχύτητες των υδάτινων μαζών.

- η έντονη διάβρωση των εδαφών των γεωλογικών σχηματισμών που αντιπροσωπεύεται από λεπτομερείς και αδρομερείς φάσεις του φλύσχη στα ημιορεινά.

- η ταχεία συγκέντρωση μεγάλων ποσοτήτων νερού που αδυνατούσαν να παραλάβουν οι υφιστάμενες κοίτες των ποταμών.

- οι ανθρώπινες παρεμβάσεις και δραστηριότητες στις κοίτες και όχθες των ποταμών

ΤΑ ΑΛΛΑ ΑΙΤΙΑ

Προφανώς ο κ. Λέκκας, αναφέρεται στην κατάρρευση του Κέντρου Υγείας Μουζακίου. Αλλά μόνο αυτές είναι οι ανθρώπινες παρεμβάσεις και μόνο γι’ αυτές να αναρωτηθούμε; Γιατί να μην το δούμε πιο σφαιρικά το ζήτημα; Όταν έσφυζαν από ζωή τα χωριά δεν έχτιζαν ούτε σχολεία, ούτε έκαναν διανοίξεις οδών. Τα έργα υποδομής ήταν άγνωστη έννοια.  Έργα, που αν είχαν γίνει μεθοδικά αμέσως μετά την ίδρυση του Ελληνικού κράτους μέχρι σήμερα θα είχαμε μια Ελλάδα αγνώριστη. Όμως δεν ενδιέφερε τους ιθύνοντες, η εξυπηρέτηση των κατοίκων των ορεινών χωριών. Μπορούσαν να πλουτίσουν ευκολότερα, πουλώντας τους οικόπεδα στις μεγαλουπόλεις. Πουλώντας όνειρα στους λασπωμένους χωρικούς. Πουλώντας θυρωρεία στην Αθήνα με τίμημα μια ολόκληρη μονάδα βοοειδών. Ένα τρανό παράδειγμα  παρέμβασης, είναι το μπάζωμα του Ιλισσού. Η κοίτη,  «του άλλοτε ιερού ποταμού ξεκίνησε να καλύπτεται επί Μεταξά στα τέλη της δεκαετίας του '30, από το ύψος της παλαιάς Σχολής Χωροφυλακής μέχρι την άλλοτε γέφυρα του Σταδίου» (εδώ). Κι έρχονται σήμερα ανενδοίαστα οι ίδιοι και η σπορά τους,

-να μας σώσουν δήθεν ενεργειακά με τούς αιολικούς σταθμούς, όταν στην «Γαλλία, το 75% της ηλεκτρικής ενέργειας είναι από πυρηνικά εργοστάσια» (εδώ)

-να κατασκευάζουν τεράστιους αυτοκινητοδρόμους (χρειάζονται και για την μεταφορά των ανεμογεννητριών),

-να αποζημιώνονται για εκτάσεις από τις οποίες θα διέλθουν προμελετημένα(!) οι μεγάλοι αυτοκινητόδρομοι, (Μπορεί να ψάξει άραγε κανείς τα ονόματα όσων αποζημιώθηκαν; Υπάρχει διαύγεια;)

-να αφήνουν σε δεύτερη μοίρα την τοπική ζωή και τις ανάγκες των πολιτών,

-να σκάβουν και να καταστρέφουν τις βουνοκορφές και να γίνονται εν ριπή οφθαλμού  διανοίξεις οδών, για την μεταφορά και την εγκατάσταση των ανεμογεννητριών.

ΟΙ ΝΕΕΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ

Προφανέστατα δεν είναι μόνο στις κοίτες και στις όχθες των ποταμών οι ανθρώπινες παρεμβάσεις. Ακριβολογώντας οι ανθρώπινες παρεμβάσεις και δραστηριότητες δεν είναι μόνο εκεί που μας παρουσιάζουν τα ΜΜΕ. Είναι γνωστό πως πάσχει όλη η Ελλάδα από αυτές τις παρεμβάσεις και για να προσεγγίσει κανείς το σύνολο, χρειάζεται ομάδα εργασίας και χρόνο. Για το λόγο αυτό, θα περιοριστούμε στα έργα που έγιναν πρόσφατα στην πληγείσα περιοχή της Καρδίτσας.

Αυτά είναι:

1.   Ο νέος αυτοκινητόδρομος Κεντρική οδός - Ε65. Απέχει ΒΑ 5,27 χιλ από την περιφερειακή οδό Καρδίτσας και 2,75 χιλ από το χωριό Πρόδρομος.

2.   Τα Αιολικά πάρκα στα Άγραφα δυτικά της Καρδίτσας, του Μουζακίου κλπ παρά τις αντιδράσεις των κατοίκων και των φορέων της περιοχής.

3.  Το πολεοδομικό Σχέδιο του Δήμου Μουζακίου. «Στις 17 Σεπτεμβρίου 2012, η τότε Γενική Γραμματέας της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Θεσσαλίας και Στερεάς Ελλάδος, υπογράφει την με Αριθμ. 702/38889 "Έγκριση του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου της Δημοτικής Ενότητας (πρώην Δήμος) Μουζακίου, του Δήμου Μουζακίου του Ν. Καρδίτσας. Στις 9 Οκτωβρίου 2012 δημοσιεύεται στο ΦΕΚ 311/ΑΑΠ. Δηλαδή, όπως τονίζει και η συνάδελφος ΓΡΑΜΜΑΤΗ ΜΠΑΚΛΑΤΣΗ: "με επίσημη απόφαση και υπογραφή μπαζώθηκε το ποτάμι και χωροθετήθηκε μέσα και δίπλα ακριβώς στο ποτάμι εκτός από το  Κέντρο Υγείας, που κατέρρευσε από πλημμύρα, Διοικητικό Κέντρο και Κοινωφελείς Χώροι του οικισμού (Δημαρχείο, Δημοτική Αγορά, Αθλητικό Κέντρο, Πάρκο Κυκλοφοριακής Αγωγής, Περιφερειακός, δρόμοι, κυκλοφοριακοί κόμβοι, Πάρκο κυκλοφοριακής αγωγής για τα παιδιά, Εκκλησία, πεζόδρομος και χώρος αναψυχής)" (εδώ) και (εδώ)»

ΟΙ ΚΑΤΟΙΚΟΙ ΚΑΙ ΟΙ ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ

Υπήρξαν από καιρό αρκετές αντιδράσεις, ενστάσεις, υπομνήματα, διαδηλώσεις κλπ κατά της εγκατάστασης των ανεμογεννητριών. Δόθηκαν απαντήσεις από τις εμπλεκόμενες εταιρείες και έγιναν προσπάθειες μέσω των δικών τους ΜΜΕ, να πεισθούν οι κάτοικοι για την αναγκαιότητα αυτών των έργων. Σε όλα αυτά η στάση των εταιρειών ήταν εξίσου δυναμική με προσφυγές στα δικαστήρια κλπ. Για την οικονομία του κειμένου, θα αναφέρω ενδεικτικά:

1.  Την ένσταση από το 2013, των φορέων που συμμετέχουν στο «Συντονιστικό για την προστασία των Αγράφων»: Ελληνικός Ορειβατικός Σύλλογος Καρδίτσας (ΕΟΣΚ), Σύλλογος Κυνηγών Νομού Καρδίτσας, Οικόσφαιρα, Σπηλαιολογικός Όμιλος Καρδίτσας (ΣΟΚ), Φυσιολατρικός Όμιλος Καρδίτσας (ΦΟΚ), Πολιτιστικός Σύλλογος Αμαράντου, Μορφωτικός και Εξωραϊστικός Σύλλογος Νεράιδας, Ευαισθητοποιημένοι Πολίτες Καρδίτσας, Πολιτιστικός Σύλλογος Σαρανταπόρου, Πολιτιστικός Σύλλογος Ραχούλας (εδώ)

2.  Την σύμπραξη των πέντε νεοεκλεγέντων δημάρχων της περιοχής που ζητούν την ανάκληση της αδειοδότησης και τη σύνταξη νέας μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων (εδώ) Με τον απερχόμενο (1 Σεπτεμβρίου 2019 αρχίζει η νέα περίοδος) δήμαρχο Καρδίτσας, Φώτη Αλεξάκο να προχωρά στις 5 Αυγούστου του 2019 λίγες ημέρες πριν από τη λήξη της θητείας του  στη δημοπράτηση 30 στρεμμάτων δασικής έκτασης για τις ανάγκες εγκατάστασης των ανεμογεννητριών και συγκεκριμένα για την εγκατάσταση τμήματος Γραμμής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (εδώ).

3.  Τις κινητοποιήσεις που έκαναν το «Δίκτυο Φορέων και Πολιτών για την Προστασία των Αγράφων» και η Περιβαλλοντική Κίνηση «Εξόρμηση για την Προστασία του χωριού της Οξυάς» για τους Δήμους Μουζακίου και Αργιθέας (εδώ).

4.  Την απάντηση από ΑΝΕΜΟΔΟΜΙΚΗ Α.Ε.Ε. ΠΟΥΝΕΝΤΗΣ Α.Ε.Ε. ΘΥΓΑΤΡΙΚΕΣ ΤΟΥ ΟΜΙΛΟΥ ΕΛΛΑΚΤΩΡ με βολές κατά του Δημάρχου του Δήμου Πλαστήρα (εδώ).

 

ΟΙ ΦΟΒΟΙ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΠΑΚΟΛΟΥΘΕΣ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΕΣ

Το ζήτημα είχε αναστατώσει τις τοπικές κοινωνίες (εδώ). Για τις συνέπειες αυτής της καταστροφικής ’’πράσινης’’ επένδυσης παρουσίασαν υπόμνημα ως  εξής: «Από τις παρατηρήσεις των φορέων γίνονται οι παρακάτω συγκεκριμένες αναφορές. Οι συνέπειες αυτής της καταστροφικής ’’πράσινης’’ επένδυσης θα είναι οι εξής:

1.  Θα διανοιχτεί ένα εκτεταμένο δίκτυο φαρδιών χαλικόδρομων μήκους πολλών  χιλιομέτρων  σε υψόμετρο από 800 έως 1600 μέτρα για την μεταφορά του εξοπλισμού και την διαρκή εξυπηρέτηση του έργου. Οι δρόμοι αυτοί θα σχεδιαστούν έτσι που να εξυπηρετούν την κίνηση νταλικών μήκους 50 μέτρων.(Εδώ βίντεο που φαίνονται οι πρόχειρες «καλοκαιρινές(!)» διανοίξεις οδών. Τα έργα και οι ημέρες των εταιρειών)

2.  Το πλάτος των δρόμων αυτών θα είναι 5-6 μέτρα και μαζί με τα ρείθρα συλλογής των νερών, τις αναβαθμίδες ή τους τοίχους αντιστήριξης και τις επιχωματώσεις κατάντη του δρόμου, θα φτάνει ή θα υπερβαίνει τα 10 μέτρα.

3.  Στις στροφές, να υπολογίσουμε μια διάμετρό  50-55 μέτρα απαραίτητη για να στρίψει η νταλίκα(η οποία θα είναι φορτωμένη με τον μισό ρότορα, που θα είναι 45 μέτρα), μια κλίση του δρόμου 6-8% και μια κλίση του βουνού 30%, τότε θα έχουμε ένα ύψος πρανών περίπου 10-15 μέτρα, όπου θα απαιτηθούν μπετόν αντιστήριξης, αλλά και πάλι δεν αποφεύγονται τα φαινόμενα κατολίσθησης πολύ συχνό στην περιοχή ακόμα και σε διανοίξεις δρόμων 3 μέτρων, λόγω του εδάφους. Το θέαμα θα είναι τρομερό και το αποτέλεσμα φυσικά καταστροφικό!

4.  Στο σημείο που θα στηθούν οι ανεμογεννήτριες θα σκαφτεί σε μια έκταση 40Χ40 και βάθος 5 μέτρων για να γίνει η βάση, η οποία θα γεμίσει με τόνους από μπετόν και σίδηρο με ότι αυτό συνεπάγεται και για την μόλυνση του υδροφόρου ορίζοντα από επικίνδυνα υλικά. Σε λίγα χρόνια τα νερά που πηγάζουν από αυτές τις περιοχές, που πίνουν τα χωριά μας, θα είναι  επικίνδυνα.

5.  Το παραγόμενο ηλεκτρικό ρεύμα θα μεταφέρεται στην Καρδίτσα  με ένα δίκτυο μεταφοράς που θα κατασκευαστεί γι΄ αυτό το σκοπό και το οποίο  θα είναι υπόγειο και  εναέριο. Η κατασκευή ενός μεγάλου μήκους υπόγειου δικτύου θα «τραυματίσει» αναγκαστικά και ανεπανόρθωτα το βουνό, ενώ η κατασκευή του εναέριου δικτύου θα απαιτήσει την διάνοιξη πολλών ακόμα «προσωρινών» δρόμων για να προσεγγίζονται τα σημεία τοποθέτησης των πυλώνων.

6.  Από τα 800 έως 1.600 μέτρα υψόμετρο εκεί που έχουμε τώρα  μια πανέμορφη περιοχή, τους στενούς δασικούς  δρόμους και τα μονοπάτια, σ ένα πανέμορφο  ελατόδασος, με τις πηγές, στη ζώνη της άγριας πανίδας, στον φυσικό χώρο της παραδοσιακής κτηνοτροφίας, εκεί που ο κάθε επισκέπτης – λάτρης του βουνού  θα πρέπει φεύγοντας να αφήνει το ελαχιστότατο δυνατό ίχνος, εκεί θα έχουμε  τους φαρδείς νταλικόδρομους, τα πρωτοφανή σε όγκο μπετόν αντιστήριξης, τους χωμάτινους όγκους από το ξεκοίλιασμα του βουνού και την ηγεμονική και  ασύμμετρη παρουσία των γιγαντιαίων ανεμογεννητριών. Μια ανεπανόρθωτη καταστροφή!»

Όλα αυτά περάσανε σε δεύτερο επίπεδο, γιατί προείχε ο σκοπός των εταιρειών. Προείχε η θανατηφόρα αισθητική των κορυφογραμμών. Στον χάρτη εδώ θα βρείτε όλους τους αιολικούς σταθμούς. Πληροφορίες (πατώντας πάνω στο σημείο που θέλετε)για τον κάθε έναν χωριστά και πώς με τον ένα ή με το άλλο τρόπο, προχώρησαν στην εγκατάσταση των ανεμογεννητριών, στα βουνά του Ελληνικού Λαού. Σκάβοντας δρόμους, σκάβοντας πλατώματα, σκάβοντας… την ψυχή μας. Στην περιοχή που εξετάζουμε έχουμε τους παρακάτω αιολικούς σταθμούς:

1.   στην θέση «Αχλαδιάς – Κουκιά / Αργιθέας Καρδίτσας» στο στάδιο παραγωγής (εδώ) παρά την αρνητική απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου Θεσσαλίας  επί της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για την εγκατάσταση και λειτουργία του έργου (εδώ)

2.   στην θέση «Αέρας / Μουζακίου Καρδίτσας» στο στάδιο εγκατάστασης (εδώ)

3.   στην θέση «Αυγό / Πύλης Τρικάλων» στο στάδιο παραγωγής(εδώ)

4.   στην θέση «Κορυφή Καυκιά / Πύλης Τρικάλων» στο στάδιο παραγωγής (εδώ)

5.   στην θέση «Ελάτη – Μάραθος / Αργιθέας Καρδίτσας» στα στάδιο παραγωγής (εδώ)

6.   στην θέση «Τσούκες – Κατούνα – Σουφλί / Αργιθέας Πύλης Καρδίτσας στο στάδιο παραγωγής (εδώ)

7.   στην θέση «Τύμπανος / Αργιθέας Καρδίτσας» στο στάδιο παραγωγής (εδώ)

8.   στη θέση «Φούρκα – Μασούρι / Αργιθέας Καρδίτσας» στο στάδιο εγκατάστασης (εδώ)

9.   στη θέση «Γαλατά / Αγράφων Καρδίτσας» στο στάδιο παραγωγής (εδώ)

10.  στη θέση «Μίχος – Βοϊδολίβαδο -Απελίνα / Αγράφων Ευρυτανίας» στο στάδιο ΕΠΟ (Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων) (εδώ)

11.  στη θέση «Βουτσικάκι / Καρδίτσας» στο στάδιο παραγωγής (εδώ)

12.  στη θέση «Κούλια – Κορυφή – Προφήτης Ηλίας / Καρδίτσας στο στάδιο  (εδώ)

13.  στη θέση «Καπροβούνι – Κεφαλόβρυση / Καρδίτσας στο στάδιο παραγωγής (εδώ)

14.  στη θέση «Βερούσια /Αργιθέας Καρδίτσας» στο στάδιο παραγωγής (εδώ)

15.  στη θέση «Αετός & Πύργος / Αργιθέας Καρδίτσας» στο στάδιο εγκατάστασης (εδώ)

16.  στη θέση «Σπιτάκι / Αργιθέας Καρδίτσας» στο στάδιο παραγωγής (εδώ)

17.  στη θέση «Χονδροσπανάκι / Αργιθέας Καρδίτσας» στο στάδιο παραγωγής (εδώ)

18.  στη θέση «Ζυγουρολίβαδο – Παλιό Μανδρί της κοινότητας Ανατολικής Αργιθέας / Αργιθέας Καρδίτσας» στο στάδιο εγκατάστασης (εδώ)

19.  στη θέση «Τσούτες Καρδίτσας» στο στάδιο παραγωγής (εδώ)

20.  στη θέση  « Κοκκινόλακκες / Αγράφων Καρδίτσας – Ευρυτανίας» στο στάδιο παραγωγής (εδώ)

21.  στη θέση «Ψηλορράχη / Αγράφων / Καρδίτσας – Ευρυτανίας» στο στάδιο παραγωγής (εδώ)

22.  στη θέση «Κορυφή / Αγράφων Ευρυτανίας» στο στάδιο παραγωγής (εδώ)

23.  στη θέση «Τσούκα Σακκά / Αγράφων Ευρυτανίας» στο στάδιο παραγωγής (εδώ)

24.  στη θέση «Γενίτσαρος / Αγράφων Ευρυτανίας» στο στάδιο παραγωγής (εδώ)

25.  στη θέση «Γραμμένη – Τούρλα / Αγράφων Ευρυτανίας» στο στάδιο ΕΠΟ (Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων) (εδώ)

26.  στη θέση «Πουλί / Αγράφων Καρδίτσας» στο στάδιο παραγωγής (εδώ)



Εικόνα 2 Οι αιολικοί σταθμοί της Καρδίτσας και των πλησιεστέρων σε αυτήν, των νομών Ευρυτανίας και Τρικάλων

Υπάρχουν αναφορές πως δεν έχουν τελεσιδικήσει μερικές υποθέσεις (εδώ) Μπορεί μερικές φορές οι συνοπτικές διαδικασίες να χρειάζονται, αλλά όχι στην περίπτωση των αιολικών σταθμών. Δεν τίθεται ζήτημα μόνο για την εγκατάσταση, αλλά πολύ περισσότερο για την καταστροφή δασικών εκτάσεων και των βουνών από τις πρόχειρες διανοίξεις δρόμων.

Α Π Λ Α

Διανύουμε τον 21ο αιώνα. Οι επιστήμες των μηχανικών με το τεράστιο γνωστικό τους αντικείμενο και το πλήθος των ειδικοτήτων, απαιτούνται σε κάθε έργο του ανθρώπου σήμερα. Δεν είμαστε στην εποχή του πρωτομάστορα που τα έργα τους είχαν σαν στόχο την αντιμετώπιση της φύσης. Τα σημερινά έργα με πρόσχημα τις ανάγκες των ανθρώπων στοχεύουν στο κέρδος. Αυτό είναι ένας επιπλέον λόγος, για να απαιτούμε οι πολίτες, πληρέστερες μελέτες και έρευνες για τον σχεδιασμό και την κατασκευή κάθε έργου, δημόσιου και ιδιωτικού.

Για την μεταφορά των ανεμογεννητριών ανοίχθηκαν δρόμοι. Έχουν γίνει οι σωστές μελέτες για την διάνοιξη αυτών των οδών σύμφωνα με την επιστήμη της οδοποιίας;

1.  Έγιναν με την σειρά που χρειάζεται, η βαρομετρική μελέτη, γεωλογική και εδαφοτεχνική μελέτη, η προμελέτη, η οριστική μελέτη για την διάνοιξη κάθε δρόμου;

2.  Πριν γίνουν οι χωματουργικές εργασίες, έγιναν οι μελέτες για τις εκχωματώσεις και τις επιχωματώσεις;

3.  Έγιναν οι προβλέψεις για την διατήρηση των φυσικών ροών των χειμάρρων;

4.  Έγιναν τα υδρονομικά έργα, όπως για παράδειγμα, φράγματα για την συγκράτηση των φερτών υλών και την διασφάλιση της κοίτης των χειμάρρων, για την αποτροπή των γεωλισθήσεων κλπ;

5.  Έγιναν τα απαραίτητα τεχνικά έργα, όπως πλακοσκεπείς οχετοί, κρασπεδόρειθρα κλπ, που εξασφαλίζουν την διατήρηση των οδών αυτών στο μέλλον, αλλά και που διασφαλίζεται σε κάποιο βαθμό, να μην παρασυρθούν τα χώματα των σκαμμένων πρανών.

6.  Οι εμπλεκόμενοι στις αδειοδοτήσεις είχαν γνώσεις γύρω από την επιστήμη της οδοποιίας και μάλιστα παρά τις αντιθέσεις των τοπικών κοινωνιών;

7.  Ποια υπηρεσία ελέγχει στην περιοχή της Καρδίτσας τα έργα;

8.  Ακολουθήθηκαν οι κανόνες που προσδιορίστηκαν από τις μελέτες;

Η ΡΟΗ

Ας δεχτούμε πως έπρεπε να εγκατασταθούν οι ανεμογεννήτριες και πως αυτοί που αντιδρούσαν ήταν κάποιοι λίγοι γραφικοί! Στην περίπτωση αυτή, δεν  έπρεπε να ληφθεί υπ’ όψιν, το ιστορικό των πλημμυρών της περιοχής; Θα μείνουμε σ’ αυτό που λέγεται και που το αποδέχεται σε μεγάλο βαθμό η πολιτική προστασία, ότι οι πιο συχνά εμφανιζόμενες πλημμύρες στον Ελληνικό χώρο οφείλονται σε φυσικά αίτια (εδώ); Έτσι δεν είναι σαν να δεχόμαστε εμμέσως, πως οι διανοίξεις δρόμων, για την εγκατάσταση  των ανεμογεννητριών δεν συνετέλεσε στην αύξηση των πλημμυρικών φαινομένων; Η ζημιά έγινε. Θα μελετήσει όμως κανείς αν είναι στην θέση τους οι επιχωματώσεις; Θα ψάξει κανείς για τα νεροφαγώματα  και για την διατάραξη της ιστορικής ροής των ομβρίων υδάτων;

Ποιος θα δηλώσει καθαρά πως δεν μετακινήθηκαν καθόλου τα χώματα από τις παρεμβάσεις των εταιρειών; Γιατί η στρογγυλές πέτρες μας διδάσκουν. «Τα ποτάμια έχουν την δυνατότητα να διαβρώσουν µε διάφορους τρόπους. Αν το υλικό του πυθμένα είναι σκληρό και το νερό χρειάζεται μεγάλη ενέργεια για να αποσπάσει κομμάτια του τότε η διάβρωση είναι περιορισμένη. Αν όμως το υποκείμενο πέτρωμα είναι χαλαρό και το νερό ακόμα και µε μικρές παροχές έχει την απαιτούμενη ενέργεια για να αποσπάσει κομμάτια υλικού του πυθμένα τότε η διαβρωτική ικανότητα αυξάνεται. Στη συνέχεια η κίνηση του νερού προσδίδει στα κομμάτια του υλικού που αποσπάστηκαν κινητική ενέργεια η οποία μετατρέπεται σε δυναμική κατά την πρόσκρουσή τους µε το πέτρωμα. Έτσι το νερό οπλίζεται µε πολλά μικρά εργαλεία απόξυσης τα οποία διαβρώνουν ακόμα μεγαλύτερες ποσότητες υλικού. Η δράση αυτή του τρεχούμενου νερού ονομάζεται υδραυλική δράση (εδώ)

Τοιουτοτρόπως χώμα και νερό έγιναν ένα. Οι χείμαρροι με μεγαλύτερη κινητική ενέργεια ορμούσαν προς τα κατάντη, τρώγοντας ότι έβρισκαν στο διάβα τους. Βράχια πέτρες ξύλα. Με μεγαλύτερη δύναμη  και ταχύτητα έγιναν ποτάμια που κυλούσαν προς τον κάμπο. Πότε πότε  όταν έβρισκαν κάποιο εμπόδιο άφηναν πίσω τους τα μεγάλα βράχια. Όταν μειώθηκε η κατηφόρα άφηναν πίσω τις μεγάλες πέτρες και πιο κάτω τις μικρότερες για να φτάσει τελικά στον κάμπο η λάσπη.

Η ΕΠΙΒΕΒΑΙΩΣΗ;

Είχα αρχίσει να γράφω αυτό το άρθρο την 21η Σεπτεμβρίου και πριν τελειώσω, σήμερα 27/9/2020, βρήκα εδώ και μια νεωτέρα δήλωση του κ. Λέκκα όπου αναφέρει: «Οι δρόμοι στην κυριολεξία πάνω στον ημιορεινό όγκο και στα Άγραφα έχουν καταστραφεί ολοσχερώς. Υπάρχουν τεράστια κατολισθητικά φαινόμενα, τεράστιες διαβρώσεις, τεράστιες υποχωρήσεις,  με αποτέλεσμα να έχει αποκοπεί ή να λειτουργεί με πολύ μεγάλη δυσκολία σχεδόν όλο το οδικό δίκτυο του ορεινού και ημιορεινού όγκου. … τουλάχιστον υπάρχουν 100 σημεία με κατολισθήσεις, υπάρχουν … 30 γεφύρια…  στον ορεινό όγκο …».

ΚΑΜΙΑ ΑΝΑΦΟΡΑ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΑΙΟΛΙΚΟΥΣ ΣΤΑΘΜΟΥΣ ΚΑΙ ΤΙΣ ΔΙΑΝΟΙΞΕΙΣ. ΜΗΠΩΣ ΔΕΝ ΕΓΙΝΑΝ ΚΑΙ ΒΛΕΠΩ ΟΝΕΙΡΟ. ΕΙΝΑΙ ΨΕΥΤΙΚΟΣ ΚΑΙ Ο ΧΑΡΤΗΣ ΜΕ ΤΟ ΣΥΝΟΛΟ ΤΩΝ ΕΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΑΙΟΛΙΚΩΝ ΣΤΑΘΜΩΝ; ΕΚΕΙΝΟΣ ΞΕΡΕΙ ΚΑΛΥΤΕΡΑ!

Ο ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΣ

Γιατί την πρώτη μέρα 19/9/2020 πλημύρισε ο Πρόδρομος (εδώ) τα Καλογριανά (εδώ) η Μύρινα ή Μυρίνη (εδώ) η Αγία Τριάδα (εδώ) το Αγναντερό (εδώ) και το Μακρυχώρι (εδώ) εικόνα (3),ενώ τα χωριά βορειοανατολικά του αυτοκινητοδρόμου Ε65 όχι;

 



Εικόνα 3 Πλημμύρα σε Αγναντερό – Μύρινα ή Μυρίνη - Αγία Τριάδα - Καλογριανά – Μακρυχώρι - Πρόδρομος

Ένας από τους παράγοντες της πλημμύρας είναι η λάσπη που κατέβασαν από τα βουνά οι χείμαρροι και κάλυψαν την επιφάνεια όλων των εκτάσεων με αποτέλεσμα να δυσχεραίνεται η απορρόφηση των ομβρίων υδάτων. Αναλυτικότερα εδώ, θα δείτε γιατί η λάσπη και ο άργιλος, μειώνει την απορροφητικότητα του εδάφους. Φτάνοντας τα λασπόνερα στον κάμπο, λόγω της μικρής κλίσης του εδάφους - για παράδειγμα από το κέντρο της Καρδίτσας έως τον αυτοκινητόδρομο είναι περίπου 0,17% εικόνα (4) - μειώθηκε η ταχύτητα ροής και δόθηκε χρόνος να επικαθίσει η λάσπη. Όσοι έχετε σουρώσει χυμό από πορτοκάλια θα καταλάβετε τι συνέβη στον κάμπο. Στην συνέχεια η ελεύθερη πορεία των υδάτων εμποδίστηκε σε κάποιο βαθμό από τον αυτοκινητόδρομο Ε65.


Εικόνα 4 Μηκοτομή από το κέντρο της Καρδίτσας έως το σημείο Β της οδού Ε65

 

ΤΟ ΑΠΟΣΤΡΑΓΓΙΣΤΙΚΟ ΚΑΙ ΑΡΔΕΥΤΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ

Σημαντικός παράγοντας, όπως θα παρατηρήσετε στην εικόνα (5), (6) & (7), είναι τα αρδευτικά και αποστραγγιστικά αυλάκια ανάμεσα στα χωράφια. Συνήθως αυτά καθαρίζονται από τις φερτές ύλες και από τους θάμνους που έχουν φυτρώσει. Είχαν καθαριστεί από τους κατά αρμοδιότητα φορείς; Την Περιφέρεια Θεσσαλίας, τον Δήμο Καρδίτσας, τον ΓΟΕΒ & το ΤΟΕΒ; Από πότε έχει να εξεταστεί το θέμα των αντιπλημμυρικών διεξοδικά και με σύγχρονη μελέτη;


Εικόνα 5 Αποστραγγιστικός αύλακας αριστερά & αρδευτικός δεξιά


Εικόνα 6 Αγροτική οδός με αποστραγγιστικό και αρδευτικό αυλάκι


Εικόνα 7 Ακαθάριστα αποστραγγιστικά στο σημείο Γ της προηγούμενης εικόνας,

 βλέποντας δυτικά προ την Καρδίτσα

Η ΥΠΟΧΡΕΩΣΗ ΤΗΣ «Οδός Κεντρικής Ελλάδας Α.Ε.»

Έλαβαν σοβαρά υπ’ όψιν τους, οι κατασκευαστές του αυτοκινητοδρόμου Ε65, που δημιούργησαν ένα «φράγμα» 3 με 6 μέτρα ύψος στην δυτική πλευρά της Θεσσαλίας, τα αρδευτικά και τα αποστραγγιστικά έργα του κάμπου; Ακολούθησαν στον σχεδιασμό των πλακοσκεπών οχετών, τα αποστραγγιστικά αυλάκια ανάμεσα στα χωράφια; Γιατί δεν φαίνεται οχετός εικόνα (8β) στο σημείο (δ) της εικόνας (8α). Μήπως μπερδεύτηκε η άρδευση με την αποστράγγιση;

Κατά την κατασκευή του αυτοκινητοδρόμου έπρεπε, εκεί που τελειώνει το πρανές του, εικόνα (8α), να κατασκευαστούν επικλινή αυλάκια από το κέντρο (ε) προς τα άκρα (β) και (δ) και οπωσδήποτε να συνεχίζουν με τις αρχικές διαστάσεις βάθους πλάτους και σχετικού ύψους, οι αποστραγγιστικοί αύλακες για παράδειγμα (αβ) και (γδ). Έχουν γίνει αυτοί οι πλακοσκεπείς οχετοί για την εκτόνωση των υδάτινων όγκων των αποστραγγιστικών αυλάκων;


Εικόνα Η αποκοπή των αποστραγγιστικών αυλάκων 

Εικόνα 8β Η αποκοπή των αποστραγγιστικών αυλάκων και των αγροτικών οδών

Φαίνεται από την αεροφωτογραφία πως σε κάποια σημεία του αυτοκινητοδρόμου έγιναν πράγματι, λίγοι μικροί πλακοσκεπείς οχετοί. Όμως έγιναν οι δέουσες εκβαθύνσεις  ώστε να μην θιγεί ο αρχικός σχεδιασμός των αποστραγγιστικών έργων;

Φρόντισαν για την άμεση μετακίνηση των αγροτικών μηχανημάτων από την μια μεριά στην άλλη. Οι αποστάσεις, όταν τριπλασιάζονται λόγω του σχεδιασμού του αυτοκινητοδρόμου, δημιουργούν χρονικές δυσχέρειες σε όλες τις εργασίες των αγροτών, που χρειάζονται αργοκίνητα μηχανήματα;

ΚΑΙ ΤΩΡΑ

Θα ανοίξουμε τα βουλωμένα φρεάτια να φύγουν τα νερά, θα σκουπίσουμε, θα καθαρίσουμε, θα υποσχεθούμε … και τέλος!

Οι συνοπτικές διαδικασίες μερικές φορές μπορεί να χρειάζονται, αλλά όχι όμως πάντα. Μεγάλα λόγια χωρίς μελέτη να μας λείπουν! Ήρθε η ώρα να πούμε τα σύκα σύκα και τη σκάφη σκάφη;

  

ΣΧΕΤΙΚΑ

1.  Ο Ασκός του Αιόλου. Το ντοκιμαντέρ, που είναι το αποτέλεσμα 2 χρόνων γυρισμάτων σε 16 περιοχές της Ελλάδας και άλλων δύο χρόνων επισταμένης δημοσιογραφικής έρευνας, αποκαλύπτει μια πραγματικότητα που παρέμενε επιμελέστατα κρυμμένη κάτω από τη σκόνη της αδιαφάνειας και της προπαγάνδας της πράσινης ανάπτυξης. ΕΔΩ

2.  Θα καταστρέψουν οι ανεμογεννήτριες τα Άγραφα; ΕΔΩ

3.  «Το 1993 η τότε κυβέρνηση Κ. Μητσοτάκη αποφασίζει να υλοποιήσει την εκτροπή με την κατασκευή της σήραγγας από το σχεδιαζόμενο φράγμα Συκιάς. Ζητεί αφενός την έγκριση της τότε ΕΟΚ, η οποία είχε αντιρρήσεις για περιβαλλοντικούς λόγους, και αφετέρου την ένταξη του έργου στα χρηματοδοτικά προγράμματα.» (εδώ)

4.  Πλημμύρα στην Καρδίτσα 1994 - Γεγονότα / 27-10-1994 (εδώ)




Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Πληροφορίες ἀπό τὰ δημοτικά τραγούδια γιὰ τὴν «κλιματική κρίση»

Ἐθνική καὶ πολυεθνική κυριαρχία τῆς Ἑλλάδος!

Στὴν μνήμη τοῦ Μιχάλη Χαραλαμπίδη