Ξεβουλωμένο γράμμα... για το βουλωμένο ρέμα!


 



Έλεος! Έρχεται χειμώνας!
Θα περάσουμε πάλι τα ίδια;;

Του Δημήτρη Αθ. Αλεξανδράκη

 
Οι προηγούμενες πλημμύρες, ίσως ήταν και χαρά για τα παιδιά που έπαιζαν μέσα στα νερά. Η πλημμύρα όμως της 03 Δεκ. 2021 στο Μεσολόγγι, ήταν ένα οδυνηρό γεγονός. Προκάλεσε μεγάλες ζημιές και δημιούργησε και ανασφάλειες. Σκέφτομαι αν υπάρχουν στ’ αλήθεια οι Αγρονόμοι – Τοπογράφοι ή οι μηχανικοί των έργων υποδομής για να εκφέρουν άποψη για τα αποστραγγιστικά έργα! Γιατί δεν αντιδρά κανείς;  Πώς αφήνουν το ζήτημα ανενεργό και ανεπίλυτο  οι άρχοντες της Ιεράς Πόλεως Μεσολογγίου; Τόσο δυσεπίλυτο είναι; Στην φωτογραφία φαίνεται από ψηλά το μέγεθος και η έκταση του φαινομένου.
https://www.agriniopress.gr/wp-content/uploads/2021/12/mesologgi-drone-1.jpg

  Δεν αναρωτήθηκε κανείς από την τεχνική υπηρεσία του δήμου, ποια ήταν τα αίτια; Γιατί άφησαν να αιωρούνται οι εντυπώσεις, ώστε για κάποιους από τους απλούς πολίτες να φταίει το αντλιοστάσιο, για άλλους ο μεγάλος όγκος ομβρίων υδάτων, για άλλους ο μη καθαρισμός των ρεμάτων ή οι στενώσεις των πλακοσκεπών οχετών  στην κάθοδο των υδάτων από τον Αράκυνθο,  κυρίως στο ρέμα της Αγριλιάς; Πέρασαν σχεδόν εννέα μήνες και δεν έγινε ένας έλεγχος, μια μελέτη τέλος πάντων, ώστε να έχουμε την συνολική εικόνα και τα ανάλογα απαραίτητα αντιπλημμυρικά έργα! Ούτε τα φρεάτια δεν καθαρίστηκαν έως σήμερα.

Ν. Μπελογιάννη και Αθανασίου Διάκου
Νίκου Μπελογιάννη και Αθανασίου Διάκου
Ν. Μπελογιάννη και Αθανασίου Διάκου


Άρχισαν να φυτρώνουν χόρτα στο εσωτερικό τους. Σ’ αυτό  αντιτείνουν κάποιοι πως η ΔΕΥΑΜ έχει έλλειψη προσωπικού γι' αυτό και καθυστέρησε. Οι υπόλοιπες αρμόδιες υπηρεσίες όμως τί κάνουν, για να εντοπισθεί το πρόβλημα και να γίνουν τα απαραίτητα αντιπλημμυρικά έργα;

  Ας τα πάρουμε με την σειρά. Στην παρακάτω φωτογραφία σημειώνεται με κύκλο η περιοχή Ροϊδούλα.

  Στην συνέχεια στην αεροφωτογραφία  της Google φαίνεται αριστερά ο συνοικισμός «Αγίου Παύλου» ή  «Ταμπακαριά», όπως εμφαντικά ονομάζουν την περιοχή όσοι έχουν ακόμη και σήμερα, εμμονικά την αίσθηση ανωτερότητας από τους κατοίκους της περιοχής, αδιαφορώντας τραγικά και για το μέλλον της περιοχής και των ανθρώπων της. Έγραφε η "ΑΙΤΩΛΙΚΗ" εβδομαδιαία εφημερίδα, που εκδίδονταν στην Ιερά Πόλη του Μεσολογγίου, την Κυριακή  24 Νοεμβρίου 1963. 
"... Προχωρεί με γοργόν ρυθμόν η ανέγερσις των ωραιοτάτων κατοικιών δια τους τρωγλοδύτας της συνοικίας των Ταμπακαριών. Όσοι ενδιαφέρονται δια την πρόοδον του Μεσολογγίου οφείλουν να κάμουν ένα περίπατον έως εκεί. Θα καμαρώσουν το έργον. Έργον της μεγάλης ψυχής των Βασιλέων μας, τους οποίους ικέτευσε ο Δήμαρχος κ.Ευαγγελάτος, όταν το υπουργείον της Προνοίας δις απέρριψε τα υπομνήματά του." Πηγή*
Αριστερά λοιπόν τα Ταμπακαριά των "τρωγλοδυτών" κατοίκων της περιοχής τότε, των φτωχοποιημένων/γύφτων/απάτσι του  σήμερα  και δεξιά η περιοχή Αλμυράκι. Επίσης σημειώνω πάνω σ’ αυτήν το ρέμα Ροϊδούλας. Η κίτρινη γραμμή δείχνει την φυσική λεκάνη απορροής (ρέμα) που περνάει δίπλα στο Νέο Νοσοκομείο και φαίνεται με κίτρινη γραμμή η πορεία του. Διακόπτεται στον οχετό δίπλα στο κτίριο της «Motivo». Από μαρτυρίες κατοίκων της περιοχής, στο ρέμα αυτό, παλαιά και κατά τους καλοκαιρινούς μήνες ακόμη, έτρεχε  καθαρό νερό.


  Είναι εμφανές πως οι έξυπνοι μηχανικοί της δεκαετίας 1970 ολίγον Παπαδοπουλικοί και ολίγον Καραμανλικοί δεκτικοί στον πασοκικό αέρα, 
παράλληλα με τα έργα που είχαν αναλάβει, έστρεψαν το ρέμα προς τα ανατολικά και δεν σκέφτηκαν πως αυτό είναι ενάντια στην φύση. Δεν πάνε πίσω βέβαια και οι ιδιοκτήτες της «Motivo» (κάπου άκουσα πως είχαν σχέση με τον Σιμίτη), οι οποίοι έβαλαν τις εργάτριες να δουλεύουν μέσα στην υγρασία, σχεδόν μέσα στη θάλασσα που μπαζώθηκε.  Αποκάτω στην φωτογραφία αριστερά η περιοχή πριν το 1960** και δεξιά μετά το 2015.

 Με κίτρινο η φυσική λεκάνη απορροής και με κόκκινο στην δεξιά αεροφωτογραφία η «διευθέτηση» των «επιστημόνων». Ευτυχώς ακόμη μας φανερώνουν την αλήθεια οι καλαμιώνες. Αυτούς αν ακολουθήσει κάθε πολίτης θα δει τι πραγματικά έγινε. Ξεκινάμε από το σημείο που έγινε η εκτροπή στο ρέμα της Ροϊδούλας, με μια πρόσφατη πανοραμική φωτογραφία έχοντας αριστερά μας το Αλμυράκι και δεξιά το «Μοτίβο». Ο δρόμος ευθεία μπροστά μας, οδηγεί στα «Λυόμενα». Στο πάνω μέρος της φωτογραφίας έχω βάλει την αντίστοιχη αεροφωτογραφία από το google.


 Προχωρώντας προς τα Λυόμενα λίγα μέτρα αριστερά συναντάμε την οδό Σπύρου Μουστάκη (σύμφωνα με την google) ή Βασιλείου Φερέτη Ιατρού Φερέτη (σύμφωνα με κάποια πινακίδα), που οδηγεί στο Νέο Νοσοκομείο Μεσολογγίου.
   
  Εκεί λοιπόν, αριστερά στο σημείο Α, φαίνεται η τσιμεντοσωλήνα που περνάει το νερό του ρέματος στην απέναντι μεριά Β του δρόμου.


  Από το σημείο αυτό και μετά, μέχρι τα «Λυόμενα» στα αριστερά μας υπάρχει ένα «δάσος» από καλάμια.
Πού καταλήγει το ρέμα της Ροϊδούλας;
Με την ψιλή κίτρινη γραμμή δείχνω την πορεία του.

  
  Διαφεύγει στο ρέμα της Αγριλιάς ή κάπου αλλού; Πόσα άλλα ρεματάκια μέχρι τις όχθες του ρέματος της Αγριλιάς χύνονται στο εκτραπέν ρέμα της Ροϊδούλας; Πώς θα λύσουμε τον γρίφο; Να ριχτούμε μέσα στις καλαμιές να βρούμε που χύνονται τα νερά του; Να περιμένουμε την επόμενη πλημμύρα για να το συζητήσουμε;
Από ένα επιτόπιο έλεγχο το ρέμα δεν καταλήγει πουθενά! Είναι ένας από τους λόγους που πλημμύρισε κυρίως η ανατολική περιοχή του Μεσολογγίου.

Το τραίνο που δεν σφύριξε ποτέ!
Ερχόμαστε τώρα σε μια άλλη πλευρά του ζητήματος. Στην παρακάτω φωτογραφία γίνεται σύγκριση δύο αεροφωτογραφιών. Η μία αριστερά της περιόδου 1945 - 1960 και η άλλη δεξιά 2015 - 2016.


Πάμε πίσω στο 2002. Σιδηροδρομική γραμμή Αγρίνιο -  Κρυονέρι! «Ο προεκλογικός πυρετός χτυπάει κόκκινο, η κάθε πλευρά αναλώνεται σε ψηφοθηρικά τρικ και κόλπα, ενώ ταυτόχρονα οι προετοιμασίες για τους Ολυμπιακούς έχουν πάρει τα πάνω τους. Ο τότε υπουργός Μεταφορών, και συμπτωματικά επί σειρά ετών βουλευτής Αιτωλοακαρνανίας, Χρ. Βερελής, σε μια κίνηση – ματ, καταφέρνει να εξασφαλίσει ευρωπαϊκή χρηματοδότηση για την ανακαίνιση και επαναλειτουργία της γραμμής Κρυονέρι-Αγρίνιο. Η χρηματοδότηση ανερχόταν στα 10 εκατομμύρια ευρώ.
» Εδώ η πηγή!  Η  σιδηροδρομική γραμμή ακολουθεί την ίδια χάραξη. Έλα μου όμως, που η παλαιά γραμμή είχε και γεφυράκια που δεν τα έλαβαν υπ' όψιν τους οι νέοι σχεδιαστές! Ένα μάλιστα που το θυμούνται οι εν ζωή κάτοικοι της περιοχής περνούσε πάνω από ένα χαντάκι στο οποίο είχε πνιγεί ο Αποστόλης Φίκας. Όπως φαίνεται σε αεροφωτογραφία της περιόδου 1945 - 1960 δεξιά βρίσκεται το ρέμα της Ροϊδούλας και αριστερά μια άλλη κοίτη παράλληλα στις γραμμές του ΟΣΕ η οποία ενώνεται με αυτήν που κατεβαίνει από την οδό Ναυπάκτου. Στο σημείο Β ήταν το γεφυράκι του ΟΣΕ κάτω από το οποίο διοχετεύονταν τα νερά στη θάλασσα, εκεί που είναι σήμερα το 3ο Δημοτικό σχολείο.

  
  Το ανύπαρκτο γεφυράκι σήμερα, ήταν ανάμεσα στα υπερυψωμένα σημεία Α και Γ και η σιδηροδρομική γραμμή έχει γίνει το ανάχωμα που συγκράτησε τα νερά για ένα 24ωρο στα πλημμυρισμένα Ταμπακαριά. Ιδού τα "έργα" των κατασκευαστών που έκαναν πραγματικότητα το όνειρο Βερελή:



Το τραίνο δεν σφύριξε, αλλά το έργο παρέμεινε σαν μνημείο βλακείας των κατασκευαστών του.
Για όλα τα παραπάνω ήρθε η ώρα να λάβει αποφάσεις ο Δήμος.

Λύση:

  Α. Ξήλωμα των υπερυψωμένων σημείων όπου η σιδηροδρομική γραμμή λειτουργεί ως ανάχωμα.
  Β. Καθαρισμός των ρεμάτων και του διαύλου. Είναι απαράδεκτη η εικόνα αυτή παρακάτω.


  Γ. Διαχωρισμός των ομβρίων υδάτων από τα λύματα…. Ιδιαίτερος οχετός μόνο για τα λύματα. Tα όμβρια να ακολουθούν την φυσική ροή τους. Στο παραπάνω σημείο όπου κάποιοι κακώς έχουν σπάσει το τοιχίο για να φύγουν τα νερά στην Κλείσοβα, να γίνουν αριστερά και δεξιά προς την θάλασσα, οχετοί οπλισμένου σκυροδέματος με κλίση, για την αποφυγή υπερχείλισης προς την περιοχή Ταμπακαριά και Αλμυράκι και ανακύκλωσης των ομβρίων υδάτων.
  Είναι απαίτηση των κατοίκων να κατανοήσουν και να λάβουν τα απαραίτητα μέτρα οι αρμόδιοι και κυρίως ο Δήμαρχος της Ι. Π. Μεσολογγίου. Πρέπει να δράσουν άμεσα, πριν επαναληφθούν τα ίδια με την πλημμύρα της 3ης Δεκεμβρίου 2021.

 *  ΠΗΓΗ Κυριακή  24 Νοεμβρίου 1963

**  http://gis.ktimanet.gr/wms/ktbasemap/default.aspx





Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Πληροφορίες ἀπό τὰ δημοτικά τραγούδια γιὰ τὴν «κλιματική κρίση»

Ἐθνική καὶ πολυεθνική κυριαρχία τῆς Ἑλλάδος!

Στὴν μνήμη τοῦ Μιχάλη Χαραλαμπίδη