Φταίει ἡ «κλιματική» κρίση ἢ τὸ μυαλό μας.
Δρόμος ἢ ποτάμι; |
Λόγω τῶν πλημμυρῶν καὶ κυρίως αὐτῆς τοῦ 1957, μὲ πολλούς νεκρούς, ἀποφασίστηκε νὰ γίνει ἐκτροπή. Πράγματι τὸ 1964 ξεκίνησε τὸ ἒργο καὶ ἒγινε ἐκτροπή τοῦ ποταμοῦ, μὲ τὴν κατασκευή ἑνός καναλιοῦ μήκους 12 χιλιομέτρων και πλάτους 175 μέτρων, ἒχοντας ἀριστερά καὶ δεξιά τεχνητά πρανή μὲ μπετόν (μπλέ χρῶμα). Ἡ παλαιά κοίτη (κόκκινο χρῶμα) «ἀξιοποιήθηκε» μὲ διάφορες κατασκευές καὶ χωρίς νὰ σκεφτοῦν πὼς ἡ νέα κοίτη ἒπρεπε νὰ ἒχει ἐπικουρική λειτουργία καὶ ὃχι κυρίαρχη. Ὃλος ὁ ὂγκος τοῦ ποταμοῦ Γκουαδαλαβιάρ διοχετεύεται, μαζί μὲ τὰ περί αὐτόν ὂμβρια ὓδατα, στὴν νέα κοίτη. Τὸ σημαντικότερο ὃμως εἶναι τὸ ἐξῆς. Ἐκεῖ κοντά, νότια καὶ σὲ ἀπόσταση μόλις 2 χιλιόμετρα ἀπό τὴν νέα τεχνητή κοίτη τοῦ ποταμοῦ Γκουαδαλαβιάρ, ὑπάρχει καὶ ἡ προέκταση τῆς χαράδρας Rambla de Poyo ποὺ ὡς συνήθως οἱ μεγάλοι "ἐπιστήμονες" δέν τὴν ἒλαβαν ὑπ' ὃψιν τους. Ἀπό τὸ Τσέστε, 200 μ ὑψόμετρο, ξεκινά (κίτρινο χρῶμα) ἡ χαράδρα Rambla de Chiva καὶ συναντά τὴν χαράδρα Rambla de Poyo γιὰ νὰ συνεχίσει νότια (μπλέ χρῶμα) τῆς Βαλένθια ἒως τὴ θάλασσα. Αὐτή ἡ φυσική κοίτη ἀντιμετωπίσθηκε σὰν μικρό ρυάκι.
Ἡ φυσική τάση τῶν ὀμβρίων ὑδάτων, σύμφωνα μὲ τὰ ὑψομετρικά σημεῖα, εἶναι πρὸς τὴν παλαιά πόλη τῆς Βαλένθια καὶ ὃπως γίνεται καὶ στὴν Ἑλλάδα ἀλλοῦ μπαζώθηκε ἡ ἱστορικά φυσική κοίτη, ἀλλοῦ ἒγιναν κτίρια, ἀλλοῦ χωράφια καὶ ἀλλοῦ δρόμοι, χωρίς ἀνάλογα τεχνικά, ποὺ σὲ ὁρισμένες περιπτώσεις δροῦν ἐπιβοηθητικά στὰ πλημμυρικά φαινόμενα.
Τὰ νερά τῆς βροχῆς ὃμως δὲν ἀστειεύονται. Παρόμοιο ἒργο ἒπρεπε νὰ κατασκευαστεῖ καὶ γιά τὴν ἐπέκταση τῆς κοίτης τῆς χαράδρας Rambla de Poyo καὶ μάλιστα πρὶν κατασκευαστοῦν κατοικίες στὶς περιοχές Paiporta, Albal, Catarroja, Massanassa, Alfafar Torrent κλπ. Τὰ σοβαρά ἒργα ἀπαιτοῦν σοβαρές μελέτες, γιὰ νὰ μήν θρηνοῦμε θύματα. Δικαιολογημένη ἡ ὁργή τῶν κατοίκων.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου